Volkswagen RX Sweden trekker seg ut av VM

Man kan spørre seg om kostnadene er alt for store når team som Volkswagen RX Sweden trekker seg ut av VM. Nå står en av de beste førerne i VM uten avtale for 2017, Johan Kristoffersson må ut på jakt etter et sete, og det er ikke mange å velge mellom. Kanskje kan Münnich Motorsport være et alternavtiv for Kristoffersson Motorsport og Even Management som sitter på mengder med erfaring. Marklund Motorsport som var en del av Volkswagen RX Sweden velger å fortsette i EM der sønnen til team eier skal få utvikle seg til en bedre fører.

Desverre er det slik at penger er minst like viktig som et godt førertalent i Rallycross, og foreløpig er det for lite team som tilbyr "gratis plasser" til de beste førerne. Andreas Bakkerud er et eksempel på at det går ann, Bakkerud har gjort en kjempejobb gjennom mange år og sitter nå i et bra sete for Hoonigan Racing Divisjon som kjører en Ford Focus RS fra M-Sport. Hoonigan sjef Ken Block kjører den andre bilen i teamet.

Sporten er i rivende utvikling og media har kastet seg på som ville i en actionfylt motorsport gren som er oversiktlig og lett å følge. Verdenmester Mattias Ekstrøm har også to biler i VM, men ingenting er bekreftet for 2017 enda. Olsbergs MSE har satset stort i USA de siste årene, og bygget ny Honda Civic før fjoråret. De har ingen støtte fra fabrikk til VM satsingen, og nå er team manager Jussi Pinnomäki i gang med sitt eget konsept i finland i tillegg til at han driver SET Promotion som har biler i Super 1600 og RX2 (Lites).

Rallycross.no vet at flere team er i tenkeboksen