Petter Solberg fabrikkskjører i Volkswagen!

Etter noen timers søvn kan vi nå bekrefte at Petter Solberg blir fabrikskjører for Volkswagen i Rallycross. Vi jobbet i natt med en sak der vi la frem samarbeidet med Johan Kristoffersson, og den kan dere lese her! Nyheten slo onsdag morgen ned som en bombe i norske mediehus som har omtalt saken, etter at vi la ut på Rallycross.no i natt. VG omtalte saken og bekreftet kl 06.30 onsdag morgen at Solberg får fabriksstøtte.

LES NATTENS NYHET HER!

Rallycross.no omtalte et eventuelt samarbeide og spekulerte i muligheter for bil. Vi regnet også med at det var fabrikkstøtte siden Solberg velger et samarbeide med Johan Kristoffersson, en av sine argeste konkurrenter i Rallycross. De to barket sammen i den første runden i Portugal forrige sesong da Solberg tok fjorårets eneste seier. Solberg som er dobbelt verdensmester i Rallycross endte på fjerdeplass i 2016, mens Kristoffersson tok sølvet bak Mattias Ekstrøm som også kjører innenfor VAG systemet.

Ekstrøm som er verdensmester for team med Toomas Heikkinen i EKS har ikke bekreftet at de kommer til start. Han avventer svar fra Audi, og etterlyser en 3 års satsing. Nå blir Volkswagen en sterk kanditat til å ta hjem team mesterskapet med de to stjerne. Som vi omtalte i natt hadde de blitt verdensmester i både 2015 og 2016 dersom de tok poeng for samme team. Det skal bygges 3 biler, derav den ene skal fungere som testbil.

Volkswagen Polo RX 2017

Petter Solberg har stor tro på dette prosjektet og stoler 100 % på ingeniøren som har bygd om bilen til Rallycross. Med den franske super-ingeniøren F-X Demaison i spissen, har VW bygget opp Polo’en fra rally til rallycross skriver VG onsdag morgen. Demaison er en nær venn av Petter Solberg, og er hjernen bak Volkswagens rallysuksess med VM-gull de siste fire årene. Solberg forteller videre at de har samme filosofi om hvordan bilen fungerer opptimalt.

Det er foreløpig ikke kjent hva teamet skal hete, og hvem som blir teamsjef. Tommy Kristoffersson som har mengder med erfaring fra team drift er faren til Johan og han fungerte som en team manager i Volkswagen RX Swede.  Det svenske teamet som like før jul mistet en av partene da Marklund Motorsport trakk seg ut for å satse på EM nivå. Tommy Kristoffersson er usikker på hvilken rolle han får, men stoler fullt og helt på Solberg og kona Pernilla Walfridsson (pikenavnet). Solberg har selv drevet team i mange år, både i rally og rallycross siden Subaru trakk seg ut av Rally VM og Solberg mistet millionlønnen.

Men om det lar seg gjøre og være "fabrikkskjører" og samtidig teamsjef med ansvaret for to biler er mer usikert. Solberg har ved to tilfeller forsøkt seg på tobilsteam med Alexander Hvaal i 2014 og Liam Doran i 2015. Vi kommer tilbake med mer info når det foreligger noe konkret om team strukturen. Men til VG forteller Solberg at han skal styre det sportslige, mens Volkswagen stiller med biler og ingeniører. De blir opp i mot 30 personer på løp og målet er å vinne team mesterskapet 2017.

Et annet spennede moment er Andreas Mikkelsen som har utalt at han satser 100 % på å komme tilbake i rallytoppen i 2018. Han har fortsatt et håp om å kjøre nettopp denne Poloen i WRC etter at Volkswagen trakk seg fra Rally VM. Det jobbes i Event Management med løsninger for å holde Mikkelsen "varm i trøya", og etter hva Rallycross.no er informert om er han fortsatt lønnet av Volkswagen ut 2017. Det bygges 3 biler, der den ene skal fungere som testbil.

LES OGSÅ: Volkswagen team sugne på å ta Petter (desmber 2015)!

Aktuelle linker til dagens nyhet.

http://www.vf.se/rallycross/varmlandskt-dreamteam-i-rallycross/ 

http://nwt.se/sport/motorsport/2017/01/11/varmlandskt-dreamteam

Fartsfylte firmaevent på Gardermoen

Dersom deres firma planlegger et kick-off, kundeevent eller salgsmøte etc kan Motorsport Event tilby fart og spenning kombinert med sosialt samvær. Motorsport Event tilbyr "bilcross på tid", et konsept som har slått bra ann i markedet. Alle elsker å kjøre våre biler, les mer på hjemmesiden (trykk på bilde)!

TILBAKE TIL FORSIDEN!