Europamester fra Toten gjør comeback i Rallycross!

Lars Øivind Enerberg gjør comeback i TouringCar. 26 åringen fra Lena på Østre Toten er tidligere Europamester i TouringCar i 2011. Det var lenge prat om at han skulle bygge ny bil, men han stiller til start i gullbilen, en Ford Fiesta ST Mk6. Bilen har vært til totalrenovering og alt er gått over for at han kan være med å kjempe om EM gullet på nytt i 2017.

Det har vært mye jublel opp gjennom årene og Lars Øivind satser for fullt i 2017

Kampen om EM tittelen kan bli norsk!

Ben-Philp Gundersen som er regjerende Europamester kjørte en test på Vålerbanen i går, og setter søndag inn ny motor for året sesong. De to kjører identiske biler og det kommer til å bli en knallhard kamp om EM tittelen. Flere nordmenn stiller til start, faktisk er det slik at det er kun et fåtall førerer fra andre nasjoner i årets TouringCar mesterskap. Men det kan ikke de utøvere som stiller til start noe for, sjansen for at vi får en norsk Europamester er meget store.

Lars Øivind Enerberg startet motorsport karrieren i ung alder med motocrosskjøring og holdt på med dette til han gikk over i Rallycross Junior i 2007. Han kjørte med en strøken Ford Escort Mk1 og vant de to løpene han kjørte. Før 2008 sesongen bygde teamet og Lars Øivind en ny Ford Fiesta ST Mk6. Under det første løpet i Junorklassen på Lånke i 2008 kjørte faktisk tre Europamestere i Rallycross. Lite visste vi da om at alle de tre skulle preget internasjonal Rallycross i mange år.

Mats Lysen vant løpet foran Enerberg og "nykomlingen" Andreas Bakkerud.

I 2009 sesongen delte Knut Ove Børseth og Lars Øivind på bilen. Fiesta´n ble også oppgradert med en 2 liters motor fra Dunnell Engines i England og bygget om for å passe reglene i EM klassen Touringcar. Børseth brukte bilen i EM og han ble Europamester i TouringCar klassen. Lars Øivind kjørte NM dette året og han vant sin første NM runde i rallycross på Lyngås dette året. Han vant begge bakkeløpsrundene i Varna.

I 2010 sesongen ble NM satsingen lagt bort for å satse på EM. Teamet måtte stå over den første runden i Portugal dette året og slet litt med tekniske problemer i starten av sesongen før det løsnet skikkelig i Ungarn og Lars Øivind kunne ta sin første seier i EM sirkuset. Med tekniske problemer på vårparten og punktering i finalen under siste runden glapp bronsjen med knappe marginer dette året.

Europamester 2011

Dette ble Lars Øivind sitt store år, han vant de 5 første løpene i EM denne sesongen. Videre tar han en 2. plass og to seire på de siste fem løpene. Dermed kunne han feire sitt første EM gull allerede etter nest siste runde i Polen dette året. Med 7 seire på 10 løp er han soleklar Euorpamester i TouringCar.

Til 2012 så manglet det det budsjett for å forsvare EM gullet fra året før. Og Lars Øivind kjører istedet NM. Hn vinner 3 av 5 NM runder og er Norgesmester før A-finalen under NM finalen på Gardermoen dette året. Han vinner også EM runden på Lånke i Touringcar. I 2013 sesongen så blir det også satsing på NM, men dette året både i bakkeløp og rallycross. Lars Øivind kjører 9 NM runder dette året totalt, og vinner 8 av de + EM runden på Lånkebanen for 3. året på rad.

2014 satsingen blir rallycross satsingen lagt til side for å kjøre litt rally, der han har OK resultater i NM og 2 seire i to småløp i Sverige i c-førerklassen.

På høsten får Lars Øivind tilbud om å kjøre VM runden i Tyrkia for Liam Doran Motorsports / Monster Energy World RX Team. Runden i Tyrkia ble dessverre ikke som Lars Øivind håpet på da teknisk trøbbel satte en stopper for suksess i Supercar debuten. Det er det eneste løpet Lars Øivind har kjørt i Supercar. Han kjører forøvrig løpet i team med Henning Solberg som steppet inn for Liam Doran høsten 2014.

2015 blir det også kjørt litt rally, mens det i 2016 ikke ble noe kjøring. men vært med som mekaniker for Herbjørn Haug.  2017 - Teamet børster støv av gamle Fiesta`n og gjør en totalt rebuild. For nå skal det satses på et nytt EM gull i Touringcar.

Bilen er syrebadet og sendt til Herbjørn Haug for restaurering og lakkering. Motor er nyoverhalt hos Dunnell Engines i England, gearbox ble overhalt på verksted hjemme og ny lettvektsaksling fra Unic AB i Sverige er innkjøpt og diffrensialen ble også sendt dit for overhaling for å få "nyeste spec". Nye dempere fra Rieger i Nederland er montert for å hente enda noen tiendeler og teamet er klare for nye utfordringer.

I 2017 vil også Enerberg Motorsport ha et tett samarbeid med Herbjørn Haug Motorsport. De to vil utveksle tekniske erfaringer, setup og mekanikere. Alex Goddokken er spotter for begge. Herbjørn fortsetter i NM kl. 4 med sin Ford Puma. Samtidig som EM blir hovedsatsingen så skal vi prøve å få kjørt full NM i bakkeløp og forhåpentligvis 2 NM runder (Dokka og Finnskogen), forteller Enerberg til Rallycross.no

EM TouringCar går over 5 runder, se terminliste her!