Bakkerud og Solberg startet i Supernasjonal!

Rallycross er mer populært enn aldri før i hele verden, og med førere som Andreas Bakkerud og Petter Solberg i VM toppen (2. og 3. plass i VM etter 8 av 12 løp) ønsker flere og flere å følge strømmen. Det er selvfølgelig et enormt sprang ut i verdenstoppen, men 22.-23. september er det NM Finale i Rallycross på Gardermoen Motorpark!

 I mellom der er det EM med flere klasser og RX2 der alle deltar med Supercar Lites biler. Mange norske førerer er på et internasjonalt høyt nivå, men likeheten for de fleste er at de starter i lavere klasser.

Visste dere at både Andreas og Petter startet sin rallycross-karriere på nettopp disse løpene?

("Politisk korrekt" så startet Petter i Bilcross, og Andreas i Gokart)

Petter Solberg "vant alt han stilte opp i" under 1995 og 1996 sesongen, men en Volvo som Henning og Petter bygde sammen med venner hjemme i spydeberg. Det er nettopp dette som er likheten for mange som kjører Supernasjonal, at bilene ofte bygges hjemme i en garasje av en vennegjeng.

Allerede i 1993 startet Petter i Rallycross med en gammel Ford Escort Mk2. Bilde er tatt av Simen Næss Hagen, Parc Fermé (norges beste motorsport nettside), i forbindelse med at Petter gjerne ville kjøpt igjen sin gamle Escort som er sporløst forsvunnet. Petter har nemlig fått resturert sin gamle orginale Volvo 240 i helt likt spec som da han herjet på nittitallet med denne i Norge og Sverige.

Petter hadde store ambisjoner, og fra 1997 ble han en Rallyfører, og senere ble han som kjent en stor stjerne i VM sirkuset. Første med Ford, deretter med mage år i Subaru der han også sikret seg VM tittelen i 2003. Han bygde også opp et eget VM team på rekordtid da Subaru overaskende trakk seg ut etter 2008 sesongen. Solberg kjørte privat et par sesonger før han på nytt fikk kontrakt med Ford.

I 2013 kom han endelig tilbake i Rallycross, og satset da i EM med tanke på at IMG var promotor og hadde planer om VM fra 2014. Petter ble den første verdensmesteren i Rallycross, og han er også den eneste som har sikret seg VM titeler i to forskjellige bilsportgrener. Han fulgte opp med ny VM tittel i 2015, og driver nå det suksessfulle teamet PSRX Volkswagen Sweden.

Har du noen som vil begynne med Crosskart?

Starten på Andreas Bakkerud sitt eventyr

Jeg (Frode Skaar, webmaster Rallycross.no) var så heldig å stå på seierspallen sammen med Andreas Bakkerud i hans store gjenombrudd i 2009. En ung bergenser kom inn i rallycross sirkuset året før i Rallycross Junior Cup, men mange tekniske problemer førte til at han ikke fikk så mange fullførte løp i 2008. Gjennombruddet kom først i den første og eneste sesongen i Supernasjonal Rallycross.

På Melhus i første NM runde viste Bakkerud at han var en å regne med for fremtiden, da han sikret andreplassen bak Even Hvaal (en viktig sponsor for Rallycross Junior Cup). Nøykatig denne stillingen ble det også i neste runde, men i den fjerde og femte NM runden dette året tok Andreas Bakkerud sine to eneste NM seire i Rallycross.

Andreas Bakkerud tok sin første pallplass i EM under et løp i Polen der forøvrig Mats Lysen sikret sin EM tittel i 2009. De to norske førerne jublet sammen etter dobbelt pallplass (Lysen nr 1, og Bakkerud nr 3).

Det ble bare en sesong i Norge før han sikret 3 EM medaljer i Super 1600 (de to siste årene ble det gull). I 2013 begynte han å kjøre Supercar for LD Motorsport, og resten av historien lar vi ligge, men det har vært et eventyr for den unge bergenseren med fullt av pågangsmot når han som 17 åring kom inn i den nasjonale Super 1600 klassen og sikret NM sølvet med 1 poeng margin opp til gullet.

Mange satser hardt i Supernasjonal

Det er absolutt vært å ta turen til NM Finalen på Gardermoen Motorpark 22.-23. september. Det blir garantert fart og spenning, med masse action! Over 120 førere er ventet til start i de forskjellige klassene, og ingenting er avgjort i medaljkampen. Her blir det spenning til siste meter i finalene på søndag. Se fullstending poengstilling her (NM Rallycross).

Det fine med NM Rallycross er at man kan velge hvilke klasse man vil kjøre, og det går etter motorvolum. De dyreste bilene finner man gjerne i klasse 1 og klasse 4, men det er også mulig å kunne kjøre for et relativt sparsomt budsjett om man ikke forventer å henge med i toppen. Skal man hevde seg i toppen er det kostbart uansett hvilke klasse man velger.

Det kjøres også NM i Supercar, men der mangler desverre de beste til start. Tom Daniel Tånevik er den som leder mesterskapet før finalerunden på Gardermoen Motorpark 22.-23. september. Han er tidligere NM vinner i Supernasjonal, og har også kjørt TouringCar i EM for noen år siden.

LES MER OM NM FINALEN HER!