En spennende Rallycross fremtid i møte!

De siste mnd har det vært fullt kaos om VM sin fremtid i Rallycross, og det som så ut til å være på vei til noe enormt stort innen sporten raknet høsten 2018. Først var det Hoonigan Racing Divisjon som etter Tyskland i 2017 bekreftet at de ikke ville satse videre uten støtte fra Ford. Nå har flere team "kastet inn ankeret" for 2019 sesongen i påvente av elektriske biler.

ESmotorsport der den Litauiske eieren Ernestas Staponkus har fått med seg Nasser Al Attiyah fra Qatar på en satsing i Skoda er det mest positive i VM om dagen. Noen flere førere er bekreftet, og ryktene sier også at det kommer flere biler på startstreken, og at nivået kan bli gjevnere enn i 2018, og vi får trolig flere rundevinnere i 2019 enn to stk som det var da Johan Kristofferson tok 11 av 12 mulige seier i fjor.

Men blir det noe VM i fremtiden?

Tidligere i år ble det klart at fristen for å skrive under på en avtale om å inngå forpliktelse til elektrisk rallycross satsing for fabrikkene ble utsatt til 29. mars 2019. Det ble også utsatt et år med å starte en VM serie med elektriske biler fra opprinnelig 2020 til 2021.

Om det ikke var 3 fabrikker klare, eller hva som er årsaken til utsettelsen kjener ikke Rallycross.no til, men vi vet at Audi først trakk sin støtte til EKS, og uttalte at de ville satse på DTM, og at Formula E ble deres nye satsing med elektrisk motorsport.

Olsbergs MSE som i utganspunktet var en "privat satsing" med støtte fra Ford i amerika trakk seg ut pga høye kostnader og at de ville satse på fremtiden. Andreas Eriksson uttalte da at de heller ville bruke tiden på en fabrikksstøtte og jobbe mot VM Rallycross fra 2021 dersom det blir elektriske biler. Olsbergs MSE har mange baller i luften, og dukker nok opp i både EM og RallyX Nordic 2019 (selv om ingenting er offentliggjort).

Eriksson har sagt at han tror elektrisk rallycross er fremtiden for sporten (om den skal ha VM status), og var lenge i USA denne høsten.

Til USA for å forhandle med Ford om elbil-framtid i Rallycross.

 At Peugeot trakk sin støtte slo ned som en bombe, og førerne ante ingenting. Kevin Hansen hadde snakket med motorsport direktør Bruno Famin dagen i forveien, før alt fokuset på fremtiden ble revet bort av planer om å satse på Plug-in Hybrid og Elektrisk motorsport i fremtiden. Bruno Famin bekrefter også at de fortsetter med sitt kundeprogram, og Peugoet Sport vil bestå.

ANNONSE:DRØMMER DU OM Å KJØRE SELV?

Da sto VM igjen med et team som hadde store ressurser og var overlegne nok fra før, og naturlignok fra Volkswagen valgte de å trekke seg. Det vil si, at Volkswagen har utalt at de tar en pause i 2019, og kan være tilbake allerde 2020 om det skulle bli slik at VM Rallycross elektriseres. Det er bekreftet at Johan Kristoffersson vil satse på Racing i WTCR, og dermed ikke forsvare sin VM tittel i Rallycross.

Petter Solberg har sagt han skal "kjøre noe" i 2019, men enda er ikke noe bekreftet om hva den eneste norske Verdensmesteren i Rallycross skal kjøre. Han gjorde et gjesteinnhopp i Volkswagen sin nye R5 bil, og vi vet at Petter elsker Rally. Likevel tenker han mye på sine ansatte, og hva fremtiden bringer. Derfor har Solberg flere ganger uttalt at IMG må satse på elbil-rallycross.

Vi har "alle" (hardcore Rallycross fans) vært skeptiske til hva fremtiden har å bringe innen elektrisering av Rallycross sporten. Men vi må våkne opp, og innse at dersom sporten skal fortsette å vokse på globalt nivå må vi akseptere endringer. Mange sier, "få tilbake Rallycross slik den var", og det er der folkens!  Riktignok er EM redusert fra 10 runder og ned til 5-6 runder, men med dagens kostnadsbilde er det smart.

EM Rallycross har eksistert siden 1976, og en komplett oversikt over medaljører i de forskjellige klassene (endret navn på klasser opp gjennom) finner dere her (Wikipedia).

Nivået er trolig enormt mye høyere i dag enn det noen gang har vært, og bilene går raskere og raskere for hvert år i EM Rallycross. Den siste norske Europamesteren i Supercar er Tommy Rustad i 2015. Før det var det Sverre Isachsen med sin Ford Focus. Han var ofte med å skrudde selv, og skiftet motorer mellom hvert heat en periode selv når han ble Europamester. Isachsen tok totalt 3 EM titler i Supercar (2009-2011).

Henning Solberg tok EM sølv i 2014, mens Thomas Bryntesson tok sølv i 2017. Så ingen kan komme å si at EM ikke er der, det er et knallhardt nivå i EM klassen og de runden kjøres i 2019 på baner som Silverstone (England), Lånke (Norge), Høljes (Sverige), Estering (Tyskland, egen EM runde utenfor VM kalender), Lohéac (Frankrike) og Bikernieki (Latvia).

De aller fleste av dette er på tradisjonrike Rallycross baner, og i tillegg kjøres det EM i Super 1600 der vi har norske unge førere som satser knallhardt. Både Marius Bermingrud og Ole Henry Steinsholt som begge kommer fra Rallycross Junior Cup i Norge har investert i nye Skodaer og vil kjempe helt i toppen i klassen som både Mats Lysen (2009) og Andreas Bakkerud er Europamestere (2011 og 2012).

Sverre Isachsen skifter selv motor mellom 2 heat med kompisene og tar EM gull

Før Rallycross fikk VM status i 2014 var det Timur Timerzyanov som tok de to siste EM titlene (2012 og 2013). Alexander Hvaal vant to EM runder i 2013. Nivået på sporten var lavt i 2012 før IMG tok over rettighetene for EM Rallycross med planer om VM. Det var ingen TV Sending i Norge i det hele tatt (2012). Og ingen kan påstå at IMG har gjort alt rett, snarere tvert om. Men de fikk stjerner som Petter Solberg, Mattias Ekstrøm, Sébastien Loeb, Ken Block til å ha troen på sporten med VM status.

NRK valgte å satse på Rallycross igjen, og interessen har økt stort både i Norge og globalt med blant annet Petter Solberg, Andreas Bakkerud og TV sendinger. Flere vet om sporten som har vært for oss "hardcore fans" etter at Martin Schanche la opp i 2001. Tidligere var det som kjent stor staus med Lyngåsbanen og NRK sendinger, og alle kjente til hardhausen fra Tana.

Det som også er flott er at interessen rundt VM har ført til at nivået økes i EM, RallyX Nordic og dermed også nasjonale serier. Tenk den dagen vi kan få 10-15 eldre Supercar på startstreken i NM Rallycross, og det er faktisk ikke umulig om ting gjøres riktig i fremtiden. Og ikke vær redd for at elektriske biler skal overta all Rallycross slik vi elsker den, det er kun snakk om elektrisering i VM, resten vil bestå og mest sansynlig enda bedre.

Elektrisk Rallycross kan bli bra!

Nå er alle stjernene borte, og uten Petter Solberg blir det spennende å se om NRK satser på live sendinger i Rallycross (som de har hatt de siste 3 år, og før det Viasat siden 2013). Vi får krysse fingrene for at vi får se sporten på norsk TV også i 2019, noe den virkelg fortjener. Men vi "hardcore Rallycross fans" må få opp øynene og ikke snakke ned om elektrisk rallycross før vi vet hva det er for noe.

Kanskje liker vi det ikke, men kanskje elsker vi det?

Sporten har et enormt potensiale dersom fabrikker kommer på banen igjen, og la oss for guds skyld håpe at nok fabrikker skriver under og sikrer fremtiden innen 29. mars 2019. Ellers blir det uoppnålig for førere uten egne penger i ryggen og satse på sporten. Nå koster det et sted mellom 500-700 per EM runde for en talentfull fører og kjøpe seg inn i et team. Det finnes heldigvis unntak, og team som er billigere, men de sitter ikke på de råeste bilene.

Nivået er rett å slett tatt helt av i EM Rallycross som før kunne drives med kompiser og "en snill sponsor som ville eie bilen for deg". At EM noen gang kommer ned på et nivå igjen der normale mennesker med stort talent kan kjøre om EM tittel uten penger er ikke mulig uten et VM og strekke seg til der EM er delmålet på veien til et fabrikksete.

Mye positivt å spore i VM 2019 også!

Prodrive bygget til det franske teamet GCK 3 stk Renault Megan til 2018

Niclas Grønholm var en positiv overaskelse i 2018 med helt ny bil

Huyandai kom på banen i Rallycross gjennom team eier og den doble Rally Verdensmester Marcus Grønholm i 2018. De var et friskt pust og Niclas som viste gode takter allerde året før fikk sitt gjennombrudd. Han var "best of the rest", og tok 7. plassen i VM som beste privatfører (ikke fabrikkstøtte). I år har de 3 biler til disposisjon, men det er ikke bekreftet hvem andre enn Niclas som kommer til start.

Forhåpentligvis får vi et gjennsyn med Sebastien Loeb som overaskende gikk fra PSA (Citroën og Peugeot) til Huyandai og skal kjøre 6 VM runder i Rally denne seongen. Om det blir noe Rallycross gjenstår og se, men med kontrakt med Huyndai vil det være rart om det blir noe annet bilmerke i Rallycross VM på franskmannen i tilfelle. Selv om han faktisk i disse dager er å kjører Dakar-Rally for Peugeot.

Solberg Mener IMG bør lære av Formula E promotoren

 HVEM TEAM KAN VI FORVENTE AT KOMMER I 2019?

  • ES Motorsport (Skoda, Nasser Al Attiyah bekreftet)
  • Grønholm RX (Huyndai Niclas Grönholm bekreftet)
  • XITE (Mini, Olliver Bennet bekreftet)
  • Münnich Motorsport (Seat, Timo Scheider bekreftet)
  • STARD (Ford, Janis Baumais bekreftet)
  • GCK (Renault, ingen bekreftet)

Alle disse team er åpne for å ha med flere førere og biler. Så får vi håpe at det kan bli et spennende og bra startfelt i 2019 selv om de største stjerne er borte fra sporten.

Får vi et gjennsyn med Kevin Hansen i Rallycross VM 2019 (ingenting bekreftet)?

Hva med Audiene til EKS, det ryktes at flere av disse er solgt. Flere ville sikre seg Peugeot bilene, deriblant Team Hansen og Sebastien Loeb Racing (før han meldte overgang til Huyndai). Vi skal heller ikke glemme at Sebastien Loeb Racing er et eget team som også driftet en Peugeot ved siden av det offisielle Team Peugeot Total i 2019. Sebastien Loeb Racing drifter også Volkswagen i WTCR der Johan Kristoffersson har meldt overgang.

Det er heller tvilsomt om noen klarer å få ut Poloene til Volkswagen, men man skal aldri si aldri. Vi vet at Andreas Bakkerud kjemper en hard kamp for å bli verdensmester i Rallycross, og forhåpentligvis blir han å finne på startstreken i et bra team med en god bil også i 2019! Petter Solberg kan ha kjørt sitt siste Rallycross løp, men vi får bare krysse fingrene for at han er tilbake i 2020.