Niclas Grønholm og GRX utfordrer Bakkerud!

Denne helgen er det klart for den første runden i Rallycross VM. Mange la merke til Niclas i fjor da han ble beste fører uten fabrikksstøtte, og endte på 7. plass i mesterskapet. 2019 FIA World Rallycross Championship sesongen starter med et spektakulært kveldsløp i Yas Marina banen i Abu Dhabi.

Nytt fra forrige sesong er at de to førerne får selskap av Latviern Reinis Nitiss. Han kjørte også for SET i fjor og tok en suveren EM tittel med gamlebilen til Niclas (Ford Fiesta). Nå skal han kjøre utvalgte løp, men kan fort bli en joker denne sesongen. Det spørs hvor mange løp han kan stå over om han får en god start på sesongen.

Nitiss sikret EM Gullet i Supercar på hjemmebane i Latvia 2018.

GRX Taneco har også med seg Russeren Timur Timerzyanov som 2. fører, og det er de to som skal plukke poeng i team-mesterskapet. Timerzyanov er 3 ganger Europamester, først i Super 1600 fra 2010. Deretter tok han de to siste EM tittlene i Supercar før det ble VM i 2014. Timur vant EM i både 2012 og 2013, men har senere slitt med å finne tempoet i VM.
 
Den helt nye Abu Dhabi rallycross-banen er bygget på Formula 1 banen Yas Marina i Abu Dhabi, og for første gang i World RX-historien er et løp planlagt å finne sted under flomlys, noe som gir sesongåpneren et unikt sted i kalenderen skriver teamet i en pressemelding.

Russeren er en av 3 førere som har kjørt samtlige VM runder fra innføringen av VM i 2014 når vi kommer til Abu Dhabi. De øvrige er Timmy Hansen og Andreas Bakkerud.
 
Timur Timerzyanov er dobbelt Europamester, men må steppe opp nivået for VM

"Jeg føler at jeg personlig, så vel som bilen og teamet, er i god form for å kjempe for hvert punkt i Drivers 'and Teams' mesterskap. Jeg har forberedt seg på denne sesongen mentalt og fysisk, og jeg er klar til å presse gjennom hele 10 runder for best mulig resultat, sier Timerzyanov, som også bemerket at den oppdaterte versjonen av Hyundai i20 Supercar passer til hans kjørestil.

Teamsjef Marcus Grønholm

"Det har vært en travel måned å jobbe med å forbedre bilene. Vi føler oss sikre på våre prestasjoner, og jeg er takknemlig for alle som tilbrakte lange timer på verksted. Men vi vet også at bare de første kvalifiseringsrundene i Abu Dhabi vil male oss et sant bilde av hvor alle står når det gjelder ytelse. Alle tre av våre sjåfører er veldig motiverte og ivrige etter å sette foten ned på gasspedalen. Med World RX-oppstillingen har vi det, jeg er sikker på at vi vil ha en veldig spennende sesong, sier GRX Taneco-teamleder Marcus Grönholm.
 
Den 1,2 km lange Yas Marina RX-banen er 63% asfalt (inkludert en serie Turns 5-6-7 av F1-sporet) og 37% av den harde grusoverflaten som også inneholder banens eneste hopp. Selv om løpet vil foregå sent på ettermiddagen, er det forventet at lufttemperaturen vil være godt over 30 grader Celsius, noe som gjør forholdene i racerbilen nær ekstreme.

Følg med på vår Facebook side for siste nytt, vi lager også en sak her på nettsiden utover uka om linker til det dere trenger å vite med resultater, live og TV sendinger fra FIA World RX (facebook).